7 עקרונות לשיחה עם ילדים

דף הבית > מאמרים > 7 עקרונות לשיחה עם ילדים

7 עקרונות לשיחה עם ילדים

 7 עקרונות לשיחה עם ילדים:

  1. setting נכון. התאמת המסגרת או התפאורה של השיחה לתוכן, היא חשובה. לדוגמא- שלחן באמצע ושקט ברקע יתאימו לשיחה רצינית, הליכה משוחררת באוויר הצח דווקא תתאים לשיחה אישית יותר. לשיחה קלילה ספת הסלון מצויינת, או המיטה, בשעת ההליכה לישון. יד על הכתף טובה ברגעים מסוימים ופחות מתאימה לאחרים, הליכה לגן או לבית הספר יתאימו לשיחות קצרות ולא מחייבות. בכל מקרה- אל תזלזלו במסגרת, תוכן שיחה איכותי דורש מסגרת מתאימה.

 

  1. שאלות רקע. לא מומלץ לשאול שאלות ישירות מדי בהתחלת השיחה. בעצם- עדיף להמעיט בכלל בשאלות ישירות. כדאי תמיד להתחיל בשאלות טכניות, על הרקע מסביב, ולאט לאט בתנועת ספירלה מעגלית, להתכנס פנימה, אל העניין ש'לשמו התכנסנו'. עשו את התנועה פנימה רכה ועדינה. אל תיכנסו לשיחה כמו פילים בחנות חרסינה, אלא מבחוץ פנימה, במעגלים. לדוגמא- ניתן להתחיל בשאלה- 'איזה שיעורים למדת בבית הספר?', ורק אחר כך לשאול- 'האם היה לך יום נעים?'

 

  1. מסגור של שאלות. שאלות פתוחות מדי, מעורפלות ורחבות- מקשות מאד על תשובה. אנחנו רוצים לשאול שאלות ברורות מאד ופשוטות להבנה. לדוגמא- 'איך היה לך היום בגן?' ייענה לרוב ב'בסדר'. לעומת זאת- 'ספר לי עם מי שיחקת בהפסקה?' היא שאלה ממסגרת, שבתנועת ספירלה (ע"ע סעיף 2)- תאפשר לילד/ה שלנו להרגיש נעים בשיחה ואולי אפילו להרחיב בתשובה.

 

  1. מספור של שאלות. במקום לשאול- 'עם איזה חברים את/ה אוהב/ת לשחק?' עדיף לבקש- 'ספר/י לי על שני/שתי חברים שאת/ה אוהב/ת לשחק איתם'. המספר 2 הוא כמובן אקראי, אבל עבור הילד/ה שלנו הוא עושה את כל ההבדל משאלה אינסופית, לשאלה שהוא/היא יודע/ת להתמודד איתה.

 

  1. הקשבה לתשובה. זה לא נעים לענות תשובה ולהיתקל בפרצוף שתקוע בפלאפון בחזרה. מעבר לחוסר הנעימות, זה גם גורם לחוסר אמון, ולכך שבפעם הבאה ההורה יופתע שהילד/ה לא עונה על השאלה שלו. על כל תשובה- תגובה. לעולם. עדיף מאד להגיב כך שהילד/ה ירגיש שהתשובה חשובה לנו. איך עושים את זה? שואלים שאלת המשך.

 

  1. שאלת המשך. היא שאלה המבוססת על התשובה אותה הילד/ה ענה/תה. לדוגמא- אם נענינו על השאלה משאלה 3 שבהפסקה הבת שלנו שיחקה עם חברות שלה- דינה, דפנה ודקלה- אנחנו יכולים לשאול כעת- 'במה שיחקת עם 3 הבנות שהשם שלהן מתחיל באות ד"? זה נחמד, כי גם שמנו לב לתשובה (עד כדי כך ששמנו לב למיוחד בשמות) וגם המשכנו הלאה לשאלת המשך. מובטחת לנו כעת שיחה קולחת.

 

  1. סיכום השיחה. יש הרבה אפשרויות לסיכום. לעיתים נרצה להמשיך את השיחה במועד אחר (מתי?), לעיתים נרצה לומר מה למדנו מהשיחה הזאת, ולפעמים פשוט נרצה לומר תודה. בכל מקרה- כדאי מאד לקיים סיכום לשיחה. זה ממסגר ונותן בהירות לגבי 'מה היה כאן בכלל'.

 

לרכישת ערכת המשחק 'משפחה מדברת' ובירור >

שתפו את הפוסט:

השארת תגובה

פוסטים נוספים:

קטעי לימוד קצרים על תפילה

48 קטעי לימוד קצרים על תפילה, כתובים בשפה בהירה וקולחת, מיועדים ללימוד לבני נוער וצעירים. ניתן להוריד את הקובץ בשמחה ולהעבירו לכל המעוניין. הלימוד הועבר

קראו עוד »

איך אפשר למנף פעילויות חוץ?

איך אנחנו, מורים, רכזי פעילות ומדריכים, יכולים למנף את היציאה אל הטבע? התשובות לכך מגוונות, אבל נציע כאן מספר הצעות: לימוד. לצד הנטיעה, ישיבה על

קראו עוד »

7 עקרונות לשיחה עם ילדים

 7 עקרונות לשיחה עם ילדים: setting נכון. התאמת המסגרת או התפאורה של השיחה לתוכן, היא חשובה. לדוגמא- שלחן באמצע ושקט ברקע יתאימו לשיחה רצינית, הליכה

קראו עוד »

קבלת החלטות

בת שירות יקרה, כולם סביבך מלאים באינטרסים. או שלפחות ככה את מרגישה. כולם סביבך יודעים בדיוק מה נכון לך, לאן עלייך לפנות, ואיזו החלטה לקבל.

קראו עוד »